Meten is weten

Elke tijdrijder is er mee bezig, zijn houding op de tijdritfiets. Want 87% van geleverde vermogen gaat verloren door luchtweerstand. Hoe minder weerstand hoe harder we fietsen. Diep zitten is het sleutelwoord wat we willen horen.

Nu kan je heel goed zelf aan je fiets gaan sleutelen, je voelt wel of het lekker zit, je rijdt een paar keer langs de slager en kijkt goed in de etalageruit of je een beetje goed op de fiets zit. Daarnaast hebben we allemaal wel een paar foto’s van wedstrijden waar we kunnen zien of we wel diep genoeg op de fiets zitten. Uiteindelijk blijf je sleutelen en gaat alles op gevoel. Zelf ben ik ook zo’n sleutelaar, steeds een spacer er tussenuit en maar hopen dat je er aan kan wennen, want dieper is sneller….toch?

Mijn probleem was dat ik door al dat sleutelen er best goed op mijn fiets zat maar dat door mijn houding ik nekklachten kreeg. Mijn hoofd dan maar liet zakken om alles te ontspannen en daardoor juist minder aero op mijn fiets kwam te zitten. Tijd voor een professionele fietsmeting.

Mede door goede verhalen in de ‘wandelgangen’ heb ik gekozen om naar Thomas Wobma te gaan van Bike Fit Studio Bolsward. Thomas is zelf wielrenner en ook een goede tijdrijder, dat zorgt er toch voor dat je dezelfde taal spreekt. Ik moet mijn schoenen, raceoutfit en natuurlijk mijn eigen fiets meenemen naar Friesland. Andere dingen zoals een tacx en gereedschap zijn allemaal in de studio aanwezig.

Na een korte intake begint de meting, mijn meting duurt maar liefst 3 uur, en is onder te verdelen in 2 onderdelen. Een statische meting en een dynamische meting. Met een statische meting wordt alles van je lichaam opgemeten. Evt lengte verschillen komen boven water, lenigheid, hoeken van heupen, stand van voeten. Je lengte van je armen, bovenromp alles wordt opgemeten en in de computer ingevoerd. Met het cyclefit systeem worden al deze waardes opgeslagen zodat je ze ook later bij een andere meting weer zou kunnen gerbuiken. Met name de lenigheid van rug, benen is iets wat ik toch vrij apart vond. Maar om de juiste houding voor jouw persoonlijk te kunnen bepalen is het van belang dat je deze houding ook kan aannemen op de fiets.

Tijdens deze eerst metingen komen er al een paar dingen naar voren, ik ben zo lenig als een houten plank. Mijn onderrug is stijf, hamstrings aan de korte kant. Dit geeft toch een beperking als je in een tijdrit houding wilt zitten. Dat ik niet lenig ben was mij natuurlijk al bekend, maar het wordt nu met cijfers bevestigd en advies van Thomas is om via fysio de zaak los te krijgen zodat ik daar later tijdens het fietsen voordeel uit kan halen.

Nadat mijn lichaam helemaal is opgemeten worden mijn voeten en schoenplaatjes onderhanden genomen. Door de ideale stand van de schoenplaatjes krijg je de beste duw – trek beweging en ook de juiste krachtoverbrenging op de pedalen. Als laatste wordt mijn fiets opgemeten en de huidige stand in kaart gebracht.

Tijd voor koffie want er zijn al een tijdje bezig. De computer spuugt allerlei rapportjes eruit wat mijn waardes zijn, welk fietsmaat ik nodig zou hebben. Gelukkig is mijn fietsmaat goed zodat er niet al te veel aan moet worden gesleuteld. Zo’n meting is trouwens ook erg mooi om te bepalen welke fietsmaat je moet hebben bij verschillende merken. Zo is een S bij een merk als Canyon heel anders dan een S bij een ander merk. Na de koffie gaan we verder met het echte werk. Ik mag eindelijk fietsen, krijg overal stickers op mijn benen en heupen. Deze stickers zijn de meetpunten tijdens de opname die gemaakt worden zodat bepaalde hoeken kunnen worden berekend.

Na een tijdje fietsen worden aantal dingen nog aangepast. Schoenplaatjes worden nog wat bijgesteld, zadel stand wordt iets aangepast. En steeds bekijken we de filmbeelden van de aanpassingen. Als laatste wordt er aan het stuur gesleuteld. Tot mijn grote schrik hoor ik Thomas zeggen dat we stuur omhoog gaan zetten, ik kijk bedenkelijk. Maar na uitleg waarom we dit gaan doen en dat hoger niet perse slechter is gaan we sleutelen. Na 2 sessies waarbij ik mijn stuur zeker 2 cm omhoog zie gaan zijn we klaar en evalueren we de zaak.

In de foto’s is duidelijk te zien dat ik veel meer met bolle rug komt te zitten, niet echt hoger. Mijn nek is veel ontspannender en mijn hoofd lijkt zelfs lager te zitten dan in de oude situatie. De hoeken van heupen en armen zien er heel goed uit. Heup hoek kan nog iets beter maar dan moet mijn houten plank uit mijn rug gezaagd worden. We krijgen nog adviezen mee over hoe we beste kunnen trainen op de tijdritfiets en we ruimen de spullen op.

De komende winter kunnen we mooie op de nieuwe houding trainen en hopelijk gaat dit zich volgend seizoen ook vertalen in mooie tijden op de tijdritfiets. Thomas bedankt voor de goede service.
Tekst: Cees Tuytel

KALENDER

Er zijn geen punten op de agenda.