TIJDRIT RIJDEN


Het rijden van tijdritten vind je leuk of niet leuk, een tussenweg is er niet. Ondanks dat de tijdritten soms maar 7-8 km lang zijn is de voorbereiding op de wedstrijd erg belangrijk.
Hoe goed je misschien ook wel getraind hebt, je materiaal op orde hebt, een tijdritwedstrijd is anders. De spanning, adrenaline doet rare dingen. Je zult merken dat je hartslag al voor de start heel hoog oploopt en na de start zit je al binnen 10 meter vol in het rood. Des te meer om er voor te zorgen dat je ontspannen en goed voorbereid aan de start staat van een tijdrit.

Voorbereiding tijdrit
We hebben goed getraind en ons materiaal is nagekeken en in orde. We hebben reserve materiaal bij ons, we vergeten onze schoenen en helm niet (iedereen zal lachen, maar ik denk dat het iedereen wel een keer overkomt! ) en gaan op tijd naar de wedstrijd. Maak een lijst met spullen die je elke wedstrijd mee moet nemen en controleer deze dan ook !

Probeer zo vroeg mogelijk op het parcours aanwezig te zijn zodat je nog de mogelijkheid hebt om deze te verkennen en rustig in te fietsen, meestal is dit namelijk tijdens de wedstrijd zelf verboden. Dus voordat de eerste renners starten en je nog 1-2 uur moet wachten is het een mooie gelegenheid om op de fiets het parcours te verkennen.
Let op de windrichting, wegdek, gaten in de weg en de bochten. Waar kan je even schuilen achter bebouwing en waar heb je richtpunten. Hoe moet je de wedstrijd verdelen in combinatie met de wind. Tijdens het inrijden is er ook mooi gelegenheid om voldoende te drinken.
Ga even bij de start langs om de tijd gelijk te zetten met je eigen klok. Haal je rugnummer op, deel twee van de warming-up voor de tijdrit kan beginnen.

Warming-up tijdrit
Tijdens het verkennen van tijdritparcours hebben we al rustig 20-30 minuten ingefietst, de volgende fase van de warming-up doen we het liefst op de vaste fietstrainer zoals de Tacx.
Voor een warming-up schema : zie tabel onder aan de pagina. Zorg dat je 3 minuten voor aanvang wedstrijd aan de start staat.

De tijdrit
Probeer de tijdrit zo goed mogelijk te verdelen, te hard starten zal er voor zorgen dat je het laatste deel in moet leveren. Start je te langzaam dan haal je de verloren tijd nooit meer in. Verdelen is dus het sleutelwoord.
En alleen door het te doen leer je hoe je het beste je wedstrijden kan indelen.

Snij de bochten goed aan, op tijd voor een scherpe bocht terug schakelen. Tijdens de wedstrijd je zelf focussen op rijders voor je of punten in het landschap. Probeer niet aan de pijn in je benen te denken, pijn is maar voor even.
Het eerste deel van de wedstrijd is het zaak om zoveel mogelijk op souplesse te rijden, tegen het einde van de wedstrijd kan je als je echt niet harder kunt een zwaarder verzet te trappen met een lagere rpm.

KALENDER

Warns

24 maart 2018
Lees meer

Tijdrit Almere

31 maart 2018
Lees meer

Tijdrit Oudemirdum

18 april 2018
Lees meer

Ard Schenk tijdrit

25 april 2018
Lees meer

ploegentijdrit Wieringerwaard

2 mei 2018
Lees meer