De weg naar het wereld uur record van Dion Beukeboom.

3 februari 2018 11:12


De weg naar het wereld uur record van Dion Beukeboom.

Onder de noemer: "Breaking the Impossible" is Dion Beukeboom - baanwielrenner, 29 jaar, 93 kilo, 2.01 meter,
meervoudig nederlands kampioen op de achtervolging en in het bezit van vele medailles op NK en EK -
inmiddels een jaar bezig met de voorbereidingen het wereld uur record te verbeteren dat momenteel in handen is
van Sir Bradley Mark Wiggins.
In dit traject wordt hij bijgestaan door zijn begeleidingsteam bestaande uit Jim van den Berg van Robic,
Ton Welling van het Vlasman Cycling Team en fietsspecialist Rik de Bruin van Gek op fietsen.


Als locatie -voor de poging- is het Mexicaanse Aguascalientes gekozen en wel in augustus 2018.
Een exace datum is nog niet bekend. De baan is al wel gereserveerd voor een week maar de definitieve datum
zal naar verwachting over 3 of 4 maanden bekend worden gemaakt.
Met opzet is gekozen voor de maand augustus omdat er in dit gebied meer kans op regen is
met hierbij een lagere luchtdruk. Deze aspecten kunnen de prestaties gunstig beinvloeden.


Het impossante record van Wiggo dat dateert van 7 juni 2015 staat op 54.526 km in 1 uur.
Toch niet impossant genoeg voor baanrenner pur sang Dion Beukeboom.
Hij gaat het record vol overgave en gewapend met een supergoede voorbereiding te lijf.
Als baanrenner heeft hij veel tijd en heeft daardoor wat voordelen ten opzichte van de wegrenners.
In eerst instantie richt hij zich op verschillende wedstrijden waaronder het WK baanwielrennen (eind feb 2018)
-in Apeldoorn- en vervolgens ook o.a. het EK (aug 2018)
Zijn gehele seizoen is volledig afgestemd op zijn wereld uur recordpoging.


Op 2 februari -ook de dag waarop Beukeboom jarig is- mocht ik vanuit Tijdrijden.nl aanwezig bij een
inspanningstraining van hem.
Deze training werd gevolgd door een persmoment.

In 2015 was ik op dezelfde locatie in aanloop naar de wereld uur record poging van Thomas Dekker.
Via mijn eerste contacten met Dion kon ik mij aanmelden bij een buro dat de gehele registratie
voor haar rekening nam.

Bij binnenkomst werd er eerst getrakteerd op taart en koffie vanwege Dion's verjaardag.
Voor aanvang van de training werd er eerst nog gemeten en gewogen.
Een vetpercentage van 9% en een gewicht van 93 kilogram waarbij direct de aantekening gemaakt werd dat er bij
voorkeur nog wat gewicht aan spiermassa bij moet.

Daarna was het tijd voor het eerste blok dat bestond uit een warming up van 20 minuten.
Het 2e blok was een verdiepingslag op de eerste waar de media niet bij mocht zijn.
In dit blok werd de trainingsintensiteit verder uitgebouwd maar niet op maximaal niveau.
Gisteren was Dion teruggekeerd vanuit Girona na 10 dagen trainingskamp dus werd er vandaag iets lichter
getraind.


Het laatste blok was voor de schrijvende en beeldende pers met veel nieuws.
Hier konden de vragen aan het gehele team worden gesteld.


Jim begon met de officiele mededeling dat deze week de recordpoging is toegelaten tot de officiele UCI-procedure.
Hierdoor zal de Dion in een wat zwaarder doping controle traject komen waarbij vooral
meer gekeken zal worden naar zijn bloedwaarden vanwege het opbouwen van zijn bloedpaspoort.


Daarna was er alle ruimte om onze vragen voor te leggen aan Dion, Jim en Rik.


- Wat heeft je doen besluiten om dit WUR aan te vallen en wanneer heb je dit besluit genomen.

"Eigenlijk is het verhaal tweeledig.
In 2016 was ik al een keer benaderd door Jim maar mentaal vond ik mijzelf toen nog niet sterk genoeg.


1 jaar later stond de vraag nog open.
Toen heb ik samen met Jim de knoop door gehakt en hierop volgend is het plan ontstaan en verder uitgewerkt.
Deze gehele operatie past goed bij mij.
Een serieuze aanval heeft alleen kans van slagen als dit op hoogte wordt uitgevoerd.
Aguascalientes is hiervoor een goede locatie. "



- Wat is je doel ?? Ligt je focus vol op die 54.526 of wil je het record sterk verbeteren ?

"Persoonlijk ligt de focus op verbetering van het huidige record van Wiggins.
Ook al is het maar een paar meter. "

Jim vult aan dit op basis van inspanningstesten i.c.m. windtunnel testen
nog aan alle kanten bijgesteld kan worden.


- Zijn er nog concurrenten ?

Zover we weten zijn er nog 2 kapers op kust maar deze aanvragen zijn nog niet bij het UCI ingediend.
Het gaat hier om Alex Dowsett die heeft aangegeven dat hij een nieuwe record poging wel ziet zitten
maar dit is nog verre van concreet.
De 2e renner in kwestie is de 21 jarige Charlie Tanfield die mag rekenen op de begeleiding van Team Wiggins.
Tanfield is geen kleine jongen met een tijd van 4:12 op de achtervolging word hij door Dion getipt
als komend wereldkampioen op dit onderdeel. Ook het verzoek van Tanfield is nog niet ingediend bij het UCI.

Dion is in ieder geval eerder aan de beurt.



- Moest je veel wijzigen ten opzichte van je huidige trainingen ??
Zijn ze nu zwaarder, langer of intensiever ?


" Ik ben per definitie geen doorsnee wielrenner. Als baanwielrenner train je anders dan een wegwielrenner.
Nu zijn er wel langere blokken en die zijn ook echt doelgericht.
Vroeger trainde ik soms 4 of 5 uur duur zonder afgekaderd doel.


Nu zijn het meer blokken van 8 of 10 minuten maar soms ook 5 minuten
Deze blokken gaan richting het vermogen dat nodig is om het wereld uur record te kunnen verbeteren.

Momenteel doen we ook wat meer FTP trainingen met oog op het WK komende maand in Apeldoorn
De komende 7 maanden gaan we dit verder uitbouwen.
Kleine wijzigingen in training of klein materiaal kunnen tot 1 week voor de start nog doorgevoerd worden."

Fysiek is het allemaal al vrij goed op orde maar mentaal kan nog een valkuil zijn.
Hiervoor word hij bijgestaan door een sport psycholoog.



- Er wordt een speciale fiets aan je geleverd. Wanneer heb je die tot je beschikking?

"Daar kan Rik beter antwoord op geven."
Rik geeft aan dat Dion nu op een prototype fietst waarop nu nog elke week wijzigingen worden doorgevoerd.
Een paar maanden voor de record poging zal Dion trainen op zijn definitieve fiets en over een paar weken
moeten de basis elementen gekozen zijn. Deze staan dan vast.


Voor de kleding geldt min of meer hetzelfde.
Jim legt uit dat er een goede relatie is met Bioracer. Zij leveren het pak en is dichtbij huis.
Het pak zal worden getest in de wind tunnel in Vlaanderen vlak bij Bioracer.


- Vele volgers van Tijdrijden.nl doen zelf ook aan tijdrijden en zij zijn dol op cijfers
zoals Wattages, piekvermogen, vo2max en HF. Kun en mag je wat cijfers noemen hierover ??

Er zijn maar 2 waarden van belang. Dion moet immers een uur vlak rijden.
Piekvermogen is niet van belang. Wattage uiteraard wel
Op zee niveau rijdt Dion momenteel 455 watt een uur lang met een hartslag van rond de 175.



Of Dion gaat slagen in zijn poging is natuurlijk nog niet echt aan te geven.
Er moet nog heel veel gebeuren maar tijdens een trainingssessie in juni 2015 in Alkmaar zag ik hem al een
8 km tijdrit rijden waarbij er zeer knappe tijden worden gereden van 16.6 tot zelfs 16.2 sec. per ronde
en dat komt toch al snel op een gemiddelde van ruim 55 km per uur.
Hij is tot veel in staat en geef hem zeker een goede kans van slagen.
Tot die tijd blijven wijhem volgen.


Tekst en foto's: Richard Aardenburg





Er zijn nog geen reacties.
Laat een reactie achter
 

KALENDER

TMZ-tijdrit

18 augustus 2018
Lees meer

Duisburger Zeitfahr-Cup

19 augustus 2018
Lees meer

Tijdrit Oudemirdum XL

29 augustus 2018
Lees meer

Duisburger Zeitfahr-Cup

2 september 2018
Lees meer

Tijdrit Baambrugge

15 september 2018
Lees meer