Tijdrit houding


Tijdrithouding
De grootste tegenstander bij het tijdrijden is de luchtweerstand. Maar liefst 90% van je weerstand komt voort uit de luchtweerstand, een goede houding is dus van grootste belang.

Het plaatje rechts laat zien dat de 3 hoeken 90° zijn, wat een ideale positie is van een aerodynamische houding. Door een diepe zit zal men echter ook verder naar voren komen te zitten. Hierdoor staat een zadel bij een tijdritfiets ook verder naar voren dan een gewone racefiets, let echter wel op de UCI regels ! (zie : materiaal)

Ideale houding
Naast een rechte rug dienen ook de armen zo dichtmogelijk tegen elkaar gehouden worden tijden een wedstrijd. Daarnaast de knieen zo dicht mogelijk naar binnen houden tijdens de rijden. Elke % weerstand winst is immers gratis.

Maar een ideale houding wil nog niet zeggen dat de krachten goed kunnen worden overgebracht. Sommige renners kiezen ervoor om iets minder diep te zitten en op deze manier de krachten goed op de pedalen over te kunnen brengen.

Op de foto hieronder is duidelijk te zien dat Lance Armstrong minder diep zit dan een Alberto Contador.

 

Het vinden van een juiste houding is dus een lastig verhaal wat enige tijd in beslag kan nemen. Voer aanpassingen niet ineens door, verlaag stapje voor stapje de instellingen. Want ook het lichaam moet wennen aan die houding, deze houding is soms in het begin erg pijnlijk en ook daar moet dus op getraind worden.

De beste manier om de juiste houding te vinden in combinatie met optimaal te leveren vermogen is een vermogensmeter. Deze 'vermogensmeter' registreert het geleverde vermogen in combinatie met hartslag en andere gegevens zoals snelheid en omwentelingen. De vermogensmeter is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en merken. Helaas nog erg kostbaar voor de meeste tijdrit liefhebber.
Maar wellicht in de toekomst betaalbaar.  Enkele merken zijn Powertap, SRM en Polar. Al is de laatste minder betrouwbaar dan de eerste twee merken.

 

KALENDER

Ard Schenk tijdrit

18 april 2018
Lees meer

ploegentijdrit Wieringerwaard

2 mei 2018
Lees meer