Tijdrit materiaal

Het was naast Moser die in 1984 het wereld uurrecord vestigde voornamelijk de overwining van Greg Lemond op de afsluitende tijdrit van de Tour de France in 1989. Die de wielerwereld er toe bracht de traditionele fietsen en fietshouding in tijdritten aan te passen. 
Iedereen verklaarde Lemond voor gek met zijn raar uitgedoste fiets, Laurent Fignon de gedoodverfde winnaar van de tour voorop. Toen Lemond echter bijna een minuut goedmaakte en de tour alsnog won met slechts 8 sec verschil waren de speciale tijdritfietsen niet meer uit het wielercicuit weg te denken.

Aerodynamische winst
Er doen veel wilde verhalen de ronde op het gebied van aerodynamische aanpassingen. Wat helpt veel wat niet. De grootste winst is te halen door een opzet stuur te plaatsen op de fiets.

Een opzet stuur
scheelt ongeveer  25 watt ten opzichte van de zit in de beugels.
Setje wielen
3 spaaks voor en dicht achter zal ongeveer 20 watt winst opleveren maar kost aanzienlijk meer!!
Snelpak & tijdrithelm
Met juiste kleding en helm is er nogeens 10 watt te verdienen, deze investering is nog wel te overzien.
Tijdrit frame
Een echt tijdrit frame geeft slechts 10-20 watt winst tov normaal frame. Maar zo'n frame kan dan weer wel een grote mentale opkikker geven. Zodat er in werkelijkheid meer winst te halen is, dit geld trouwens ook voor mooie wielen.

Alles bij elkaar is met aanpassingen ongeveer 75 watt te winnen, dat is natuurlijk enorm veel. Dit komt neer op ongeveer 22-24% minder luchtweerstand en houdt in dat wanneer je met een gewone racefiets 40 km/h kan rijden je met een tijdritfiets tot de 43-44 km/h kan komen.

KALENDER

Ard Schenk tijdrit

18 april 2018
Lees meer

ploegentijdrit Wieringerwaard

2 mei 2018
Lees meer